چاه ارت چیست؟ 

چاه ارت یا سیستم ارت شامل تجهیزات الکتریکی است جریان های ناگهانی را به زمین انتقال می دهد. تست ارت احتمال برق گرفتگی و بروز خطرات ناگوار کاهش پیدا می کند.

امروزه با حضور پررنگ جریان الکتریکی در زندگی، نیاز است تمام جوانب در نظر گرفته شود و سطح ایمنی کار ارتقا یابد. از آنجا که زمین به خوبی می توان بار الکتریکی را خنثی سازند، استفاده از تجهیزات متصل به زمین به هدایت جریان های سرگردان کمک می کند.  دستگاه تست ارت جز وسایل ایمنی برای رفع جریان های الکتریکی ناخواسته است که در حفظ جان انسان ها بسیار خوب عمل می کند. تمام ابزارهای دارای برق مانند دکل های مخابراتی، ماشین آلات صنعتی و … از این سیستم بهره مند هستند.

برای انجام  خدمات تست ارت و یا دریافت مشاوره و استعلام قیمت در این زمینه میتوانید با مجموعه آتشنشان در ارتباط باشید.

آتشنشان ارائه دهنده راهکار های کنترل حریق 

جهت دریافت مشاوره و خرید لوازم اعلام و اطفاء حریق با ما در تماس باشید

تست ارت چیست؟

معرفی چاه ارت

این چاه نجات دهنده موظف است جریان الکتریکی را به زمین متصل و از برق گرفتگی افراد جلوگیری کند.در تمام سیستم های برقی صنعتی، خانگی و مخابراتی از این سیستم ارتینگ بهره مند هستند و با سیم اتصال به آن وصل می شود. با اجرای این سیستم جریان الکتریکی دچار نشتی نخواهد شد. البته برای اجرای آن باید نهایت دقت به کار گرفته شود و در صورت عدم اتصال درست و اصولی احتمال بروز خطرات ناگوار و کشنده وجود دارد.

معرفی چاه ارت

کاربرد سیستم ارتینگ

این سیستم با اهداف حفظ جان انسان ها، ایجاد شرایط بدون خطر، پیشگیری از بروز ولتاژهای ناخواسته، حفظ وسایل و تجهیزات الکتریکی و جلوگیری از ولتاژ تماس برای تمام دستگاه های صنعتی، مخابراتی و خانگی برقی وصل می شود. حتی داخل سیستم های صوتی و تصویری خانگی این سیستم قابل اجرا است و از آسیب دیدگی ناشی از برق گرفتگی جلوگیری می کند.

کاربرد سیستم ارتینگ

مزایا چاه ارت

مزایای استفاده از تست ارت به شرح زیر است:

  • جلوگیری از آسیب دیدگی تجهیزات به دلیل اتصال الکتریکی
  • حفظ جان افراد در برابر نشت جریان الکتریکی
  • از بین بردن نویز و عملکر بهتر تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی
  • محافظت از تجهیزات در برابر میدان های مغناطیسی و صاعقه
  • انحراف امواج مزاحم RF از سیستم ها و گیرنده های رادیویی و مخابراتی
  • ارتقا سطح ایمنی محیط های کارگاهی

مزایا چاه ارت

روش های اجرا چاه ارت

نصب چاه ارت به دو روش متفاوت قابل انجام است. این روش ها به شرح زیر است:

اجرا چاه ارت به روش زمین سطحی

این روش مخصوص مواقعی است که شرایط برای ایجاد حفره چاه عمیق وجود ندارد. در این روش، سیستم ارت روی سطح زمین قرار می گیرد یا به عمق کمی از زمین وصل می شود. البته محیط برای اجرای باید آماده و شرایط زیر را داشته باشد:

  • زیاد بودن فاصله بین دکل و سایت
  • دارای ارتفاع کم از سطح دریا
  • یکنواخت بودن سطح زمین یکنواخت و پستی و بلندی کم آن

اجرا چاه ارت به روش زمین سطحی

اجرا چاه ارت به روش زمین عمقی

از نام این روش مشخص است که برای اجرای سیستم ابتدا حفره چاه را ایجاد می کنند. قبل از آن باید مکان دقیق چاه مشخص شود و محل آن باید کمترین ارتفاع را نسبت به زمین داشته باشد. محیط های دارای رطوبت زیاد مانند باغچه و فضاهای سبز که رطوبت بالایی دارند، برای حفر چاه بهترین انتخاب هستند.

اجرا چاه ارت به روش زمین عمقی

دستورالعمل اجرای سیستم ارت در ساختمان ها

از آنجا که اجرای سیستم ارتینگ در بخش های مختلف دارای حساسیت زیادی است و به دقت بالایی نیاز دارد، بهتر است توسط افراد متخصص انجام شود. متخصصان برای اطمینان از عملکرد چاه ارت آن را در دو حالت باز و بسته تست می کنند. دستگاه ارت تستر برای این کار کاربرد دارد. در حالت بسته حداکثر دو اهم باید باشد و مقاومت چاه ارت در حالت باز نیز کمتر از 5 اهم است. در صورت بیشتر بودن اعداد از موارد نام برده، چاه بررسی می شود تا در صورت نیاز اصلاح گردد.

معمولا عمق چاه های ارت بین 4 الی 8 متر و در قطر 80 سانتی متر است. اما عمق استاندارد آن ها بعد از بررسی ها و محاسبات دقیق توسط افراد متخصص مشخص می شود. این ویژگی به عواملی همچون نوع خاک و مقاومت آن بستگی دارد. برای مثال، مقاومت خاک های کشاورزی و رسی نسبت به دیگر خاک ها کمتر است و چاه درون این زمین باید در عمق کمتری اجرا شود. هر چه مقاومت زمین ها بیشتر شود، مانند زمین های سنگلاخی و شنی، چاه با عمق بیشتری قابل حفاری است.

به روزرسانی در 19 بهمن 1402