دستور العمل انتخاب، بکارگیری و نصب برقگیر حفاظتی در ساختمان

آتشنشان ارائه دهنده راهکار های کنترل حریق 

جهت دریافت مشاوره و خرید لوازم اعلام و اطفاء حریق با ما در تماس باشید

برقگیر حفاظتی (SPD) به منظور حفاظت تجهیزات در برابر اضافه ولتاژهای گذرا نصب می شود و هدف آن محدود سازی اضافه ولتاژهای ناشی از صاعقه و کلید زنی است. در واقع SPD مسیر جریانهای گذرا را به سمت زمین تغییر می دهد تا این اضافه ولتاژها را به سطحی محدود کند که به تاسیسات یا تجهیزات الکتریکی آسیب نرسد.

برای انجام تمامی تست های ایمنی ساختمان از جمله تست ارت و دریافت تاییدیه معتبر با کارشناسان آتشنشان در تماس باشید.

زمانی که آسیب جدی و خطر خسارت جانی یا خسارت مالی محتمل باشد حفاظت در برابر اضافه ولتاژهای گذرا ضروری خواهد بود همانگونه که گفته شد هدف از نصب SPD کاهش اضافه ولتاژ گذرا و محدود کردن آن به منظور ایجاد هماهنگی عایقی و حفاظت در برابر آسیب به تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی است .

مطابق با استانداردهای بین الملی سه نوع SPD ساخته می شود:

دستور العمل انتخاب، بکارگیری و نصب برقگیر حفاظتی در ساختمان​

انواع برقگیر حفاظتی

SPD نوع 1 : جهت حفاظت در برابر اضافه ولتاژهای ناشی از برخورد مستقیم صاعقه SPD نوع ۱ برای حفاظت تاسیسات الکتریکی در برابر جریانهای گذرای بر خورد مستقیم صاعقه توصیه شده است. این SPD ها که تجهیزات تست شده مطابق کلاس I (مطابق استاندارد IEC61643 هستند با عنوان SPD های حفاظت در برابر جریان صاعقه معرفی می.شوند. استفاده از تجهیزات SPD نوع I به تنهایی حفاظت موثری در برابر اضافه ولتاژهای گذرا برای تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی حساس ایجاد نمی کند.

برقگیر حفاطتی نوع 1
برقگیر حفاطتی نوع 2

SPD نوع 2 : جهت حفاظت در برابر اضافه ولتاژهای گذرای ناشی از کلید زنی و برخورد غیر مستقیم صاعقه این نوع SPD حفاظت اصلی تاسیسات و تجهیزات فشار ضعیف در برابر اضافه ولتاژهای گذرا است. این SPD ها بر اساس تست کلاس II آزموده می شوند.

 

SPD نوع 3 : جهت حفاظت محلی از بارهای حساس، این نوع SPD ظرفیت تخلیه جریان پایینی دارند و به عنوان مکمل SPD نوع ۲ و در مجاورت بارهای حساس نصب می شوند. این SPD ها با موج ترکیبی ولتاژ 1.2/50us و جریان HS 8/20 مشخص می شوند. حفاظت موثر تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی در برابر اضافه ولتاژهای گذرای ناشی از صاعقه و کلیدزنی مستلزم استفاده از SPDهای نوع ۲ و ۳ است که سبب کاهش هر چه بیشتر اضافه ولتاژهای گذرا تا سطح ایمن برای محافظت تجهیزات می شوند. SPD های ترکیبی با تجهیزات حفاظتی بیشتر از یک نوع برای مثال SPD ترکیبی نوع ۲+۱ پیشرفته یا نوع ۲۳ پیشرفته) نیز ارائه شده اند که سطوح حفاظت ولتاژ بهتری نسبت به SPD های استاندارد داشته و در نتیجه مزیت اقتصادی و فنی نسبت به آنها دارند.

برقگیر حفاطتی نوع 3

به روزرسانی در  22 اسفند 1402