تاییدیه آتشنشانی

تاییدیه آتشنشانی یکی از تاییدیه‌های ساختماتی است که توسط سازمان آتش نشانی ارائه می‌شود. این تاییدیه برای تمامی ساختمان‌های مسکونی و اداری و صنعتی و حتی بیمارستانی اخذ می‌شود. با توجه به اینکه سازمان آتش نشانی مسئولیت اطفاء حریق را بر عهده دارد، برای پیشگیری از وقوع حوادث غیر مترقبه صلاحیت‌های لازم ساختمان را بررسی می‌کند و در صورت داشتن صلاحیت‌ها و شرایط مورد نیاز تاییدیه آتشنشانی برای ساختمان صادر می‌شود. در صورتی که تاییدیه آتشنشانی را اخذ کردید و پس از گذشت یک سال، سازه‌های ساختمان را تغییر دادید، نیاز است، مجدد استعلام گرفته و تایید نظر کارشناسی را اخذ نمایید. تاییدیه آتشنشانی برای ساختمان‌های تازه تاسیس پس از تکمیل ساختمان و پایانکار ارائه می‌شود. این تاییدیه توسط مشاور مورد تایید سازمان آتش نشانی کشور ارائه می‌شود و صدور گواهی‌های تحت نظر شهرداری منوط به داشتن تاییدیه آتشنشانی و حساب عوارض ایمنی است. با توجه به این موارد می‌توان گفت این تاییدیه یکی از الزامات ایمنی ساختمان در برابر حریق و حوادث غیر مترقبه است و با رعایت الزامات آن میزان ایمنی ساختمان افزایش خواهد یافت. در صورت وقوع آتش سوزی یا وجود گاز کربن دی اکسید در ساختمان، سیستم‌های اعلام حریق و آلارم وقوع آتش را هشدار می‌دهند و این امر باعث می‌شود قبل از اینکه آتش گسترش یابد یا حادثه باعث ایجاد خطر بزرگتر شود، ساکنان ساختمان مطلع شده و اقدامات ایمنی اضطراری مانن خروج از ساختمان صورت گیرد. بنابراین در ساختمان‌هایی که این تاییدیه را اخذ نموده‌اند میزان تلفات ناشی از حوادث غیر مترقبه کاهش یافته است.

تاییدیه آتشنشانی

مدارک لازم جهت اخذ تاییدیه آتش نشانی

برای این که در یک ساختمان پروژه ایمنی اجرا شود کالکین و کارفرمایان بایستی که مدارکی را برای شروع فرآیند ایمن سازی ارائه دهند. از جمله مدارک مهم برای اخذ این تاییدیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– کپی و اصل سند مالکیت ساختمان

– کپی و اصل کارت ملی مالک ساختمان و یا کارفرما

– فیش پرداخت عوارض مربوطه

– نقشه‌های فاز 1 ساختمان

– تنظیم کردن قرار مشاوره و اجرای آن با شرکت مجری ایمنی

زمانی که می‌خواهید با شرکت مجری عقد قرارداد کنید لازم است که در فرم تعیین شرکت مجری بر اساسا دستور العمل سازمان آتش نشانی، در فرآیند ایمن سازی شرکت مجری را کاملا مشخص کنید. لذا ممکن است که انجام دادن فعالیت‌های ایمن سازی ساختمان به چند شرکت سپرده شده باشد.

هزینه تاییدیه آتش نشانی

در رابطه با این مورد نمی‌توان که قیمت ثابتی را تعیین کرد؛ چرا که هزینه آن با توجه به نوع و کاربری ساختمان کاملا متفاوت خواهد بود. در صورت دریافت مشاوره و یا اطلاع از هزینه‌های این تاییدیه می‌توانید با مشاوران سایت آتشنشان تماس حاصل فرمایید.

نمودار تاییدیه آتش نشانی

برای اخذ این تاییدیه لازم است که در ابتدای کار با فرآیند و روند آن آشنا باشید برای دریافت این اطلاعات یک نمودار کلی فراهم کرده‌ایم. در تصویر زیر مراحل اخذ تاییدیه آتش نشانی به صورت کامل شرح داده‌ شده است. می‌توانید با مراجعه به آن روند کلی اخذ این تاییدیه را مشاهده کنید.  

تاییدیه آتش نشانی پایان کار

مالکیت یک ملک را توسط یک مدرک مهم به نام پایان کار ساختمان می‌تواند مشخص کرد. انجام معاملات ملکی همچون نقل و انتقالات و یا دریافت سند مالکیت ساختمان مستلزم وجود این مجوز پایان کار است. بنابراین لازم است که تاییدیه آتش نشانی پایان کار را از طریق شرکت‌های مشاور آتش نشانی صادر کنید؛ ناگفته نماند که این شرکت‌ها مورد تایید سازمان آتش نشانی هستند. کارفرمایانی که مجری اخذ پایان کار هستند باید نقشه صادر شده را به صورت دقیق اجراء کرده و دستورالعمل‌های قانونی و فنی مربوطه شرکت را رعایت کنند تا بتوانند بدون دردسر یا مشکل گواهینامه پایان کار را از شهرداری دریافت کنند.

نحوه دریافت تاییدیه آتش نشانی

در ابتدای کار لازم است که تشکیل پرونده و یا هماهنگی‌های مربوط به امور اداری پرونده پروژه توسط وکالت کاری و یا نمایندگی قانونی آن در سازمان آتش نشانی صورت بگیرد. معمولا در فرآیند اخذ این تاییدیه در سازمان آتش نشانی برخی شهرها همچون تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و… بایستی که نماینده کارفرما در جلسات فنی و حل اختلاف سازمان آتش نشانی، به عنوان نماینده کارفرما شرکت کند. این مسئله باعث می‌شود که در حین اجرای پروژه تمام چالش‌های ایمنی و آتش نشانی یا مشکلات مربوط به پروژه را به خوبی برطرف کند. با توجه به نوع و کاربری پروژه   برای اخذ تاییدیه مربوط باید که مراحل زیر را انجام دهید:

  1. محاسبات و طراحی سیستم اعلام و اطفاء حریق و سپس ارائه نقشه‌های مربوطه و تصحیح کردن شماتیک جانمایی
  2. بایستی که سیستم‌هایی همچون تهویه پارکینگ‌ها، فشار مثبت دهلیز پلکان‌ها، شبکه برق اضطراری، سیستم پمپاژ و مخازن و… را طراحی کرد.
  3. انتخاب و طراحی کردن نوع تابلوهای هشدار، خاموش کننده‌های دستی متناوب و…
تاییدیه

تاییدیه آتش نشانی برای ساختمان چند طبقه

برای دریافت تاییدیه آتش نشانی برای ساختمان‌های چند طبقه بایستی بگوییم که معمولا چه نوع ساختمان‌هایی باید آن را دریافت کنند. به عبارت ساده‌تر چه ساختمان‌هایی بایستی این تاییدیه را دریافت کنند. ساختمان‌هایی که می‌توانند این تاییدیه را دریافت کنند عبارت‌اند از موارد زیر:  

  • برای ساختمان‌هایی از یک طبقه بیشتر که کاربری غیر مسکونی دارند.
  • ساختمان‌های مسکونی که بیشتر از 6 طبقه هستند.
  • ساختمان‌های مسکونی که زیر 6 طبقه هستند اما بیشتر از 6 واحد در آن وجود دارد.

تمام ساختمان‌های ذکر شده بایستی که مجوز را از سازمان آتش نشانی دریافت کنند. البته در حال حاضر تمام ساختمان‌هایی که نوساز هستند باید برای دریافت و اخذ این تاییدیه اقدام کنند. در حالت کلی باید بدانید این تاییدیه زمانی که صادر می‌شود فقط از 6 ماه اعتبار برخوردار است. در صورتی که یک مالک در این زمان مشخص شده پایان کار خودش را دریافت نکند باید مجددا درخواست دریافت این تاییدیه را بدهد. 

به روزرسانی در تاریخ 25 تیر1401